مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

ضعف نظارت از نانوایی‌های زنجان صدای مردم را درآورد

ضعف نظارت از نانوایان زنجان سبب شده است که مردم بابت کم‌فروشی و کیفیت پایین نان‌ها در زنجان انتقاد کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، 22 فروردین ماه امسال بود که فرماندار زنجان در شورای اداری شهرستان زنجان از بازرسی‌های ضعیف برخی دستگاه‌ها از نانوایی‌های زنجان انتقاد کرد و از مسئولان این دستگاه‌ها درخواست کرد که نظارت‌های خود را در راستای رفاه حال مردم افزایش دهند.
 

حتی خالقی فرماندار زنجان به کم‌فروشی نانوایان زنجان اشاره کرد و معتقد بود که بیش از 80 درصد نانوایان زنجانی در زمینه کم‌فروشی تخلف می‌کنند و مردم از موضوع کوچک شدن و بی‌کیفیت شدن نان‌ها به‌شدت گلایه دارند.
 

در همین راستا خبرنگار تسنیم برای واکاوی این موضوع گفت‌وگویی را با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان انجام داده است.
 

ولی‌الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در پاسخ به سوال تسنیم در زمینه چرایی انتقاد فرماندار زنجان از بازرسی ضعیف از نانوایان گفت: سال گذشته بنده از مرداد ماه در این سمت معرفی شدم و بلافاصله بازرسی از نانوایان در نیمه دوم سال با شتاب بیشتری انجام شد.
 

وی افزود: طبق آمار در سال گذشته (خصوصاً در نیمه دوم سال) بیش از یک هزار و 800 بازرسی از نانوایان استان به ویژه شهرستان زنجان انجام شده است؛ لازم به ذکر است از یک هزار و 700 نانوایی که در استان وجود دارد 45 درصد از این تعداد در شهرستان زنجان قرار دارد.
 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه بازرسان این اداره‌کل از نظر قانونی توانایی صدور حکم را برای متخلفان ندارند، گفت: صورتجلسه بازرسی‌ها برای برخورد با متخلفان که توسط بازرسان این اداره‌کل انجام می‌شود به سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل تعزیرات ارسال می‌شود و برخورد با نانوایان بر عهده بازرسان جهاد و تعزیرات است و ارتباطی با این اداره‌کل ندارد.
 

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که اجازه کم‌فروشی به نانوایان را ندهیم گفت: قرار است نانوایی‌هایی که به‌شکل خودسرانه در ایام نوروز اقدام به تعطیلی نانوایی‌ کرده‌اند به ازای هر روز، سه روز از سهمیه آرد یارانه آن‌ها کاسته شود.
 

از سوی دیگر محمدی یکی از بازرسان اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: هر گزارش مردمی که به دست ما برسد بدون فوت وقت از واحد نانوایی مربوطه بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم.
 

وی اذعان کرد: اکثر بازرسی‌ها از نانوایی‌های شهرستان زنجان است و نیرویی برای بازرسی در دیگر شهرهای استان زنجان وجود ندارد؛ از سوی دیگر برخی از نانوایی‌هایی که در برخی روستاها و شهرهای استان وجود دارد به خاطر کمبود بازرس "تخلف" را برای خود امن می‌بینند. به طور مثال در بازرسی که در یکی از روستای شهرستان ایجرود انجام دادیم از 11 نانوایی مربوطه فقط یک نانوا بدون تخلف به مردم نان می‌فروخت. همینطور در بازرسی از یکی از نانوایی‌های روستاهای شهرستان ابهر متوجه شدیم که دو سال پیش بازرسی از این واحد انجام شده و وقتی نانوا همچین فضایی را برای خود امن می‌بیند طبیعی است که تخلف کند.
 

این بازرس معتقد است: بازرسان اداره‌کل غله اختیاراتی ندارند که طبق قانون با نانوا برخورد کنند و فقط می‌توانند یک صورت‌جلسه‌ای از همان واحد نانوایی در اختیار بازرسان جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی قرار دهند.
 

از سوی دیگر محسن افشارچی استاندار زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با گلایه از ضعف نظارت‌ها در بازار زنجان گفت: مردم بابت گران‌فروشی و تخلف برخی از صنوف گلایه دارند و وظیفه ما این است که اجازه ندهیم برخی سودجویان سبب ناراحتی مردم عزیزمان شوند.
 

وی با بیان اینکه به زودی با اقدامات دولت راه برای تخلف کم‌فروشی برخی نانوایان مسدود می‌شود ، گفت: قرار است در استان زنجان به صورت پایلوت اقداماتی انجام شود که نانوا نتواند کم‌فروشی کند؛ البته برای ما افزایش کیفیت نان هم باید اقداماتی نیز انجام شود.
 

استاندار زنجان همچنین از رونمایی نرم‌افزار سرند در آینده نزدیک در زنجان خبر داد و گفت: با استفاده از این نرم‌افزار نظارت‌ها در بازار الکترونیکی می‌شود و مردم می‌توانند گزارشات خود را به بازرسان اعلام کنند. همچنین نظارت از بازرسان بازار نیز با استفاده از این نرم‌افزار ممکن خواهد بود و بازرس مجبور است که به گزارشات مردمی رسیدگی کند.
 

علی احمدی یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با این رسانه تأکید کرد: کیفیت نان‌ در شهر زنجان نسبت به دیگر شهرهای کشور بسیار پایین است به طوری که نان لواش خریداری شده در همان روز خشک می‌شود؛ بارها و بارها شکایات خود را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم ولی رسیدگی درستی از این وضعیت نشده است.
 

محسن موسوی یکی دیگر از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با این رسانه معتقد است: قیمت نان لواش، بربری و سنگک در محله‌های مختلف زنجان تفاوت دارد و معلوم نیست چرا بازرسی‌های درستی از نانوایی‌ها نمی‌شود. حتی قیمت بربری در یکی از نانوایی‌هایی زنجان در اطراف میدان جانبازان (هنرستان) به 7 هزار تومان رسیده و وقتی از نانوا دلیل این گرانی را می‌پرسیم، وی عنوان می‌کند که گندم 11 هزار و 500 تومان شده است و این در حالی است که نانواها با همان نرخ قدیم آرد را خریداری می‌کنند.
 

با تمام این‌ها بسیاری از شهروندان زنجانی از ضعف نظارت‌ها از نانوایی‌ها اعتراض دارند و معقتد هستند که بازرسان نظارت خوبی را از نانوایان ندارند؛ کم‌فروشی و کیفیت پایین نان‌ها از یک سو، و افزایش خودسرانه نان در برخی از محله‌های زنجان به خاطر ادعای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم (11500 تومان) از سوی دیگر سبب شده که مردم اعتراضات زیادی را در این زمینه داشته باشند.

لینک اخبار اداره کل غله و خدمات بازرگانی در پورتال استانداری زنجان

 

28 فروردین 1401 وحید اکبری 1700
5 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025