مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
ه گزارش ایسنا، منطقه زنجان، محمد ایزدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در قالب تور غله با خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: پیش‌بینی سازمان جهادکشاورزی از خرید گندم با آن‌چه در واقعیت صورت گرفته است، تفاوت دارد. زمانی که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم، 1700 تومان تعیین شد، برخی از کشاورزان اعلام نارضایتی کردند و با توجه به این‌که قیمت جهانی گندم 2100 تومان بود، کشاورزان انتظار داشتند که دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم از این محصول استراتژیک را حداقل 2000 تومان در نظر بگیرد.
 
وی افزود: از همین‌رو شاید بتوان اذعان کرد که امسال بخشی از گندم‌ها تحویل داده نشده است؛ در واقع سازمان جهادکشاورزی استان پیش‌بینی کرده بود که امسال 370 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود ولی اداره‌کل غله پیش‌بینی می‌کند که میزان خرید این محصول تا پایان شهریورماه حداکثر به 280 هزار تن برسد. 
 
این مسئول ادامه داد: علاوه بر این، اختلاف قیمتی که در حال حاضر بین گندم و نهاده‌های دامی از جمله ذرت و جو وجود دارد، دلیل دیگری برای کاهش خرید گندم نسبت به پارسال به‌شمار می‌رود؛ چراکه بدون شک بخشی از گندم تولیدی کشاورزان برای تالیف حیوانات اهلی صرف می‌شود. این در حالی است که پارسال با خرید 455 هزار تن گندم، رکوردار بودیم و توانستیم مقام نهم کشور را از آن خود کنیم. 
 
وی با اشاره به این‌که خوشبختانه پارسال برای اولین‌بار صادرات آرد از زنجان کلیک خورد، افزود: تاکنون 235 هزار تن گندم به صورت تضمینی و 25 هزار تن به صورت توافقی خریداری شده است. در خصوص قاچاق گندم نیز زنجان تا حدودی استان مرزی محسوب می‌شود و با آذربایجان‌شرقی و کردستان همسایه است. از همین‌رو قاچاق می‌توانست جزو چالش‌های استان باشد ولی خوشبختانه با اقدامات به موقع شورای تامین استان، استانداری و دادگستری، خروج غیرمجاز گندم اتفاق نیفتاد و شاید کمتر از 2000 تن از استان خارج شده بود که مجدد به سیلوها هدایت شد. 
 
ایزدی با بیان این‌که امسال تعداد مراکز خرید برای خرید گندم و متعاقب آن، ساعات کاری افزایش یافته بود، تصریح کرد: طی سال‌جاری برای نخستین‌بار «خرید توافقی گندم» صورت گرفت. به این صورت که وجه گندم باید توسط خریدار پرداخت شود و خریداران باید از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام کنند. در همین راستا، علاوه بر شرکت مینو در خرم‌دره، شهرستان‌های ایجرود و خدابنده از مراکز خرید توافقی برخوردار است. 
 
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تاکید بر این‌که کم شدن خرید تضمینی گندم فقط مختص استان زنجان نیست، یادآور شد: نمی‌توان فقط میزان بارندگی را در افزایش میزان تولید گندم دخیل دانست. بیشترین سطح زراعی استان زنجان، زیر کشت گندم دیم قرار دارد و برای افزایش تولید، پراکندگی بارش نیز مولفه بسیار مهمی است. همچنین وزش باد گرم در اوایل فصل برداشت و انتهای خردادماه باعث شد که گندم‌ها سریع‌تر برسند و زمینه برای افت وزن حجمی دانه‌های این محصول فراهم شود. از این‌رو، گندم خریداری شده طی امسال نسبت به سال گذشته کم‌تر است. 
 

وی با اشاره به این‌که خوشبختانه کشاورزان شرایط موجود و جنگ اقتصادی را درک می‌کنند، افزود: سال 87 که خشکسالی بود، فقط 10 هزار تن خرید کردیم، سال 91 هم به خاطر مباحث قیمتی میزان خرید گندم فقط 11 هزار تن بود، ولی امسال میزان خرید قابل قبول است و این نشان‌دهنده همت گندم‌کاران و اعتمادی است که این قشر به دولت دارند. 

https://zanjan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=93913
11 شهریور 1398 وحید اکبری 1484
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025