مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×

 

به گزارش روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان از سیلو و موزه خمسه زنجان بازدید بعمل آوردند.
در این بازدید که به اتفاق آقای ضیایی رئیس شورای شهر ، آقای منصوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ، جمعی از اعضای شورای شهر و کارشناسان ذیربط صورت گرفت ، حاضرین از ساختمان قدیمی و اولین تجهیزات آسیابانی و تولید آرد زنجان دیدن کردند.
آقای منصوری در اثنای بازدید اشاره کرد ؛ نظر به اینکه این ساختمان در فهرست اماکن تاریخی و قدیمی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است ، در حال بررسی و ایجاد تمهیدات لازم برای امکان حضور و بازدید عموم شهروندان از محل مذکور می باشیم.
حسب اظهار کارشناسان امر ، سیلوی مذکور ساخت کشور آلمان بوده که قبل از اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم ساخته شده است ( حدود سال 1940 تا 1945 میلادی ) ظرفیت ذخیره سازی این سیلو 1000 تن گندم بوجاری شده می باشد به گونه ای که گندم پس از تحویل به سیلو ابتدا بطور کامل توسط دستگاههای بوجاری تمیز و پاک سازی گردیده و گندم فاقد مواد خارجی و پاک در چهار کندوی بتنی موجود در این سیلو ذخیره میگردیده است . بنا با اظهارات کارکنان قدیمی از جمله شاد روان اصغر فراهانی که اپراتور این سیلوبوده در زمان خود ظرفیت این سیلو برای منطقه خمسه ( نام قدیمی زنجان ) کافی بوده و کل گندم منطقه و بخشی از گندم مناطق اطراف به سیلوی مورد نظر تحویل می شده است . دستگاههای بو جاری سیلوی مذکور با مارک میاگ هنوز بطور سالم موجود بوده و شامل دستگاههای الک بوجاری ، دستگاه حلزونی ( اسپیرال امروزی ) ، دستگاه شن گیر ، دستگاه ترییور و الواتور های کاسه ای می باشد که به ترتیب برای جدا سازی ذرات درشت و مواد خارجی ، جدا سازی سیاه دانه ، جدا سازی ذرات شن و ماسه و انتقال گندم بین طبقات می باشد.
این سیلو دارای چهار طبقه بوده و یکی از نکات جالب آنکه در نرده های پله های طبقات از پرچ استفاده شده است . توضیح اینکه شرکت میاگ آلمان پدر صنعت آرد در جهان محسوب شده که بعدها شرکت ترکیبی بولر میاگ تاسیس گردیده و در نهایت امروزه شرکت بولر آلمان قوی ترین شرکت سازنده ماشین آلات آرد سازی می باشد . یکی دیگر از نکات جالب توجه شباهت بسیار زیاد دستگاههای قدیمی فوق الذکر به مدلهای امروزی می باشد که پس از بازدید از سیلوی مذکور و بازدید از کارخانجات مدرن استان این مقایسه قابل لمس می باشد . نیروی محرکه ماشین آلات از سوختهای فسیلی بوده و تسمه های بکار رفته برای انتقال نیرو از جنس چرم (اصل) می باشد . سیستم ورود گندم به کندوها پس از مراحل بو جاری توسط بالابر کاسه ای ( مشابه آنچه در کارخانجات و سیلو ها موجود است ) قابل مشاهده است .
بهترین محل ذخیره سازی گندم امروزه نیز کندوهای بتنی می باشند و بهترین روش نگهداری گندم ذخیره سازی گندم پس از بوجاری است که ضمن صرفه جویی در فضا مواد خارجی و حشرات در صورت وجود از گندم جداسازی میگردد .
طبق اظهارت کارکنان قدیمی سیلو تعداد نفرات شاغل بطور دائم حدود 15 نفر بوده که در زمان تحویل گندم تعدادی کارگر به نفرات فوق اضافه می شده اند .این سیلو مجهز به ژنراتور ویژه برای تامین برق ( در مراحل کار و ...) می باشد .با توجه به استحکام فوق العاده بنا و نوبودن وضعیت ظاهری ماشین آلات این مجموعه می تواند به عنوان موزه آموزشی برای علاقمندان به صنعت آرد مورد استفاده قرار گیرد .
26 آذر 1392 وحید اکبری 2165
0 رای
Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025